کد خبر: ۳۱۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۰
درباره مسابقه «دونقطه» که روی آنتن شبکه ۲ می‌رود

تلاش برای چشاندن شیرینی قند پارسی به نوجوانان 

 

محسن محمدی

با وجودی که بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند، این رده سنی اما همواره مغفول واقع شده و آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد نوجوان در برزخ میان کودکی و جوانی گرفتار آمده و به نوعی به دست فراموشی سپرده شده است. از همین‌رو، چه در مباحث جامعه‌شناسی و چه در موضوعات رسانه‌ای، بیشتر از کودکان و جوانان سخن به میان آمده است تا نوجوانان. شاید همین غفلت تاریخی و نیاز مبرم و آنی، سبب‌ساز راه‌اندازی شبکه امید به عنوان رسانه تخصصی نوجوانان در تلویزیون بوده است. این در حالی‌ است که کودکان و جوانان از سال‌ها پیش‌تر دارای شبکه‌های اختصاصی خود در رسانه ملی بودند.
 از سوی دیگر، زبان و ادبیات فارسی هم در یکی دو دهه اخیر دچار مظلومیت و مهجوریت بوده است و دست‌کم در میان نسل‌های جدید آن رونق و بازار گذشته را ندارد. برای مثال، تعداد اشعاری که نوجوانان دهه شصتی و حتی هفتادی از حفظ بودند، قابل قیاس با یک نوجوان دهه نودی نیست و نوجوان امروزی، متأثر از رسانه‌های جدید ماهواره‌ای و به ویژه مجازی، از ادبیات فارسی فاصله گرفته است. مشاهده غلط‌های املایی و نگارشی فراوان که در مکاتبات امروزی و به ویژه در میان کودکان و نوجوانان به کرات قابل مشاهده است، نشانه دیگری می‌تواند باشد از بیگانگی این رده‌های سنی با زبان و ادبیات فارسی. به احتمال زیاد این دو نیاز، یکی پرداخت ویژه به نوجوانان و برنامه‌سازی برای آنها و دیگری، لزوم آشنایی بیشتر و مؤانست‌شان با زبان و ادبیات فارسی، محملی بوده است برای تولید مسابقه «دونقطه» که شب‌های آخر هفته از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود. این مسابقه که کاری از گروه اجتماعی- اقتصادی شبکه ۲ است، چهارشنبه تا جمعه هر هفته حوالی ساعت ۲۳ با اجرای نیما کرمی روی آنتن می‌رود و در آن نوجوانان پسر و دختر در قالب دو گروه و دسته، به رقابت می‌پردازند و میزان اطلاع و دانش خود را از زبان و ادبیات فارسی، کلمات، واژگان، مفاهیم، متون و اشعار برآمده از آن محک می‌زنند. به تعبیر بهتر، اتاق فکر و سازندگان برنامه دونقطه کوشید‌ه‌اند تا با یک، تیر دو نشان بزنند؛ هم مسابقه‌ای را تدارک ببینند برای سرگرم کردن مخاطب و هم داده‌ها و اطلاعاتی را در اختیارش قرار دهند و بالطبع بر بار ادبی‌اش بیفزایند و البته تشویق و ترغیبش کنند به آشنایی و مجالست هرچه بیشتر با متون کهن و نوین فارسی.
سازندگان مسابقه دونقطه هدف خود را از تولید این برنامه چنین اعلام کرده‌اند: «این برنامه به منظور ایجاد هیجان، شور و نشاط میان نوجوانان در قالبی متفاوت از سایر مسابقاتی که تاکنون در حوزه ادبیات و زبان فارسی پخش شده و روی آنتن می‌رود. دونقطه رقابتی بین ۳۲ گروه دختران و ۳۲ گروه پسران از سراسر کشور است و سعی دارد تا با روشی جذاب زمینه یادگیری مفاهیم زبان و ادبیات فارسی را برای مخاطبان تلویزیون فراهم کند.»
هجمه فرهنگی غیرقابل انکاری که در چند دهه اخیر علیه کشور شکل گرفته است، به طور قطع شامل زبان و ادبیات فارسی هم می‌شود؛ نشانه‌اش هم، سیل واژگان عجیب و ناترازی که وارد گفتمان روزمره ایرانیان شده است. اگر قرار بر مقابله با این هجمه و خنثی کردن آثار سوء و تبعاتش باشد، چه بهتر در قالبی جذاب و متناسب با جامعه مخاطبان هدفش عملیاتی شود. بی‌گفت‌وگو، مسابقه و هیجان و سرگرمی برآمده از آن یکی از قالب‌های جذاب برای هر رده سنی به ویژه نوجوانان می‌تواند باشد، که روحیه نوجوان با هیجان و بالارفتن آدرنالین عجین و همنشین است. مسابقه دونقطه در همین راستا کوشیده تا ضمن ایجاد هیجان و شور و نشاط در میان نوجوانان، آنها را تشویق به آموزش زبان فارسی و آشنایی با مفاخر ادبی ایران‌زمین کند. نیما کرمی هم به عنوان مجری‌ای که سبقه‌ای قابل اعتنا در اجرای برنامه‌های تلویزیونی دارد، کوشیده تا اجرائی جذاب و سرگرم‌کننده را ارائه دهد و عیار هیجان را در کار بالا ببرد.
یک نکته مهم؛ شرط برنامه‌سازی برای هر جامعه مخاطبان هدفی، شناخت و آشنایی کافی و لازم از سلایق، غدغه‌ها، دیدگاه‌ها، نیازها و علایق آنهاست. الزام اول برنامه‌سازی برای نوجوانان و به ویژه نوجوان امروزی نیز آگاهی کامل از روحیات و خواسته‌های اوست. به یقین نوجوانی که در سال ۱۴۰۴ زندگی می‌کند از زمین تا آسمان با نوجوانان دهه گذشته متفاوت است و گزینه‌های زیادی را برای انتخاب و تماشا در اختیار دارد که همین مسئله، برنامه‌سازی برای نوجوانان امروزی را به کاری دشوار و خطیر تبدیل کرده است. طبیعی است که با ساختار مسابقه‌های دهه شصتی نمی‌توان نوجوان عصر ماهواره و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را جذب کرد.
زبان و ادبیات فارسی بخش اصلی، مهم و جدانشدنی از فرهنگ ایرانیان را تشکیل می‌دهد و بزرگان ادبی، شعرا و نویسندگان جزو مفاخر فرهنگی کشور به‌شمار می‌روند. همه رسانه‌ها از نوع دیداری و شنیداری گرفته تا مکتوب و دیجیتال و مجازی می‌توانند به نوبه خود نقشی را در احیا و تقویت زبان و ادبیات فارسی ایفا کنند و سهمی در آشنایی کودکان و نوجوانان ایران‌زمین با فرهنگ غنی و مایه مباهات سرزمین خود داشته باشند. در این میان، رسانه ملی از جایگاه ویژه، ممتاز و غیرقابل کتمانی برخوردار است.